Kystverket i ei ny tid

Tirsdag 3.juni fikk vi besøk av sjefsingeniør Thor Vardal i kystverket for å fortelle oss hva Kystverket er i dag

 og hvilke oppgaver de har fremover.

Kystverket ligger under Nærings- og fiskeridepartementet og har ett todelt oppdrag: legge til rette for sikker,

miljøvennlig og effektiv ferdsel i farleiene og i norske havområde, og hindre og avgrense miljøskade ved akutt

 forurensning eller fare for akutt forurensning.

Kystverket er en viktig statlig etat i Norge, som har ansvaret for forvaltning av kyst- og farvannshandlingene langs

den lange og varierte norske kystlinjen. Kystverket ble opprettet for å sikre trygge og effektive sjøveier,

 samt ivareta miljøet langs kysten.


Navigasjonssikkerhet

En av Kystverkets hovedoppgaver er å sørge for navigasjonssikkerhet. Dette inkluderer drift og vedlikehold av fyr,

merker og bøyer som hjelper skip med å navigere trygt. I tillegg jobber Kystverket med å oppdatere sjøkartsystemer,

 slik at navigasjonen for sjøfarende alltid er presis og trygg.

Transport, havn og farled

Kystverket har også ansvar for hele havnedriften, der de jobber for å utvikle og vedlikeholde havner som er viktige for

 sjøtransport. De tilrettelegger for bærekraftige havnelytter og sørger for at havnene kan håndtere både næringsliv og fritidsaktivitet.

Miljøberedskap

En annen betydelig oppgave for Kystverket er å håndtere klima- og miljøutfordringer. De jobber aktivt med tiltak for

 å beskytte kystområdene mot påvirkninger fra klimaendringer, som for eksempel erosjon og oversvømmelser.

Samtidig er Kystverket engasjert i forskjellige prosjekter for å redusere miljøpåvirkningen fra maritim trafikk.

Kystverket står også for beredskap og krisehåndtering knyttet til oljeutslipp og andre akutte situasjoner på sjøen.

 De samarbeider med flere aktører for å sikre en effektiv respons på slike hendelser, og dermed beskytte både

 sjømiljøet og kystsamfunnene.

Navigasjonsteknologi og maritime tjenester

Sjøtrafikksentraltjenesten består av flere trafikksentraler, inkludert Horten VTS, Brevik VTS, Kvitsøy VTS, Fedje VTS,

 samt NOR VTS (Vardø VTS). Disse trafikksentralene ble etablert for å redusere navigasjonsrisikoen i områder med

 høy aktivitet av petroleums- og kjemikaliefartøy.

Lostjenesten

Lostjenesten i Norge utfører omtrent 40 000 oppdrag hvert år og består av 7 losoldermannskap som betjener

25 losstasjoner fra Svinesund til Grense Jakobselv. Tjenesten er tilgjengelig og operativ 24 timer i døgnet, året rundt. 

En langstrakt virksomhet

Kystverket har ca 1000 ansatte i Norge fordelt på hele vår langstrakte kyst. Det er 25 losstasjoner, 15 beredskapsdepot,

 7 kontorlokasjoner og 5 sjøtrafikksentraler.

Stat Skipstunnel, et spektakulært prosjekt

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. I disse dager jobbes det med anbud. Tunellen skal bli på på 2,2 km, 50 meter høy og ha en bredde på 36 meter om du vil lese mer om dette prosjektet kan du gå inn på nettsiden:

https://www.kystverket.no/utbygging/stad-skipstunnel/

45 medarbeidere jobber i Arendal

Kystverket i Arendal er ikke lenger region kontor, men det er fortsatt kontorplass tilgjengelig for omtrent 45 medarbeidere i Kystveien 30. Kontoret huser mange forskjellige avdelinger, og maritim sikring (ISPS) ledes herfra.

En stor takk til Vartdal som brukte tirsdagskvelden hos oss