Digitalt utenforskap – på hvilken måte angår det oss?
1.april holdt vår egen Rune Fensli et spennende og høyaktuelt foredrag om digitalt utenforskap. I en mer og mer digital hverdag er det stadig flere i samfunnet som faller på utsiden av ulike årsaker. Faktisk så mange som 25 % av den norske befolkningen har problemer med dette.
Den digitale utviklingen har mange fordeler
Den digitale utviklingen går raskere og raskere og i vår digitale hverdag må vi forholde hos til digitale løsninger på veldig mange områder. Det er mange fordeler ved digitale løsninger, da de gjør tjenester mer tilgjengelige og gir tilgang til selvbetjeningsløsninger som reduserer ventetiden. Dette gir brukerne enklere muligheter til å ordne praktiske gjøremål, samtidig som det gir økt tilgang til informasjon. I tillegg blir det lettere å opprettholde kontakt med andre, noe som bidrar til en mer effektiv og smidig hverdag.
... men mange sliter
Årsakene kan være mange, som ulike funksjonsnedsettelser eller manglende ferdigheter og resurser til å bruke digitale verktøyer og teknologi. Dessuten kan mange av løsningene oppleves vanskelig i bruk og vanskelig å huske.
Dette gjelder mange offentlige tjenester, ulike helsetjenester, alle mulige applikasjoner i hjemmet, bilene våre osv. Selv bussen og sågar en kinobillett kan være vanskelig å få kjøpt uten å være digital.
Hver 5 person i Norge er sårbare i møtet med offentlige digitale tjenester. Enkeltpersoner og grupper har vanskeligheter med å delta i utdanning, arbeidsliv, helsevesen og offentlige tjenester. At såpass mange sliter med den digitale løsningen er et sammensatt problem. Brukerkvaliteten i digitale tjenester er ikke god nok, det er noe som er uforståelig, noe nytt har skjedd og det finnes lite tilgjengelig hjelp.
De som har størst problemer er eldre voksne, personer med fysisk eller kognitive begrensninger, lavinntektsgrupper, barn og ungdom (må ha pass for å få BankID) og innvandrere og flyktninger (språkbarrierer og man må ha norsk personnummer)
Skaper et skille
Begrenset tilgang til informasjon og utdanning kan føre til økonomiske ulemper og sosial isolasjon. Digitale verktøy som online søknader og opplæring via internett kan være utfordrende for de som ikke har tilstrekkelig digital kompetanse. I tillegg kan bruken av digitale betalingsmetoder skape økonomiske barrierer, samtidig som manglende deltakelse i digitale tjenester kan svekke individers mulighet til å delta i demokratiet. Helsemessige utfordringer kan også oppstå som følge av denne digitale kløften.
Til slutt ga Rune oss en masse tips som vi kan ta med oss og gi oss bedre kontroll i vår digitale hverdag.
Høyaktuelt og tankevekkende foredrag.
En stor takk til Rune