Pelle, hvor er vi i dag?

Tirsdag 17. september fikk vi besøk av Svein Eikevoll fra stiftelsen «DS Pelle», som delte med oss historien bak båten og den nåværende statusen for arbeidet med å restaurere DS Pelle, slik at den igjen kan seiles på sjøen i Arendal. Mange spør: «Blir det noe av prosjektet?» Svaret er et klart JA!

Historien om Pelle

I 1882 ble Pelle bygget som dampyachten «Pippi» ved Motala Mekaniska Werkstads Aktiebolag for grosserer Herman Eger i Kristiania. Eger døde i 1883, og svogeren solgte båten til kaptein Thomas M. Strømberg på Hisøy, med den rike skipsrederen Hans Aalholm som bakmann. Båten, som fikk navnet Pelle, begynte å trafikkere ruten mellom Sandum/Hove og Arendal, først med landbruksvarer og senere som passasjerbåt. Ruten ble utvidet med flere stoppesteder, inkludert «Pellebryggene» på Revesand, Merdø og i Galtesund. Pelle gikk i trafikk i Arendal i 78 år, men ble lagt i opplag i 1961, delvis på grunn av den nye Tromøybroen og båtens relativt dårlige tilstand.

I 1964 forlot Pelle Arendal og ble slep til Leangbukta i Oslo. Noen entusiaster ønsket å restaurere båten, og Norsk Veteranskibsklubb ble dannet. Med stor dugnadsinnsats ble hun istandsatt, malt og dokksatt i 1965. Etter hvert, da skroget viste seg å være i dårlig forfatning, ble båten flyttet til Hurum.
Pelle sank i Frognerkilen i 1972 mens Norsk Veteranskibsklubb jobbet med Børøysund. Geir Pedersen overtok Pelle, fikk hevet båten, og hun ble slep til Kavringen Båtsenter. Dampmaskin og flere gjenstander ble deponert på Norsk Teknisk Museum.

I 1976 ble Son Veteranskibklubb dannet, og de overtok Pelle. Båten ble tauet til Son, og restaureringsarbeidet pågikk i tre år, men sank igjen. Den ble hevet og skulle restaureres ferdig på Isegran i Fredrikstad, men selskapskonkurs hindret dette.


I 1985 overtok Stiftelsen Norsk Fartøyvern Pelle, og hun ble konservert og satt på land i Bærum, hvor hun ble stående. I 1991 fikk Pelle status som verneverdig fartøy fra Riksantikvaren.

Mange har jobbet for å få Pelle hjem til Arendal
I 1998 ble Venneforeningen «Pelles Venner» etablert i Arendal med 400 medlemmer. De tok initiativet til å bringe båten hjem, men Stiftelsen Norsk Fartøyvern ville ikke overlate Pelle til Arendalittene, og Venneforeningen måtte gi opp.

I 2007 ble D/S Pelle-stiftelsen etablert, og 25 dampskipsentusiaster ble med fra starten. De forsøkte igjen å få tak i båten uten resultat, og begynte deretter å planlegge en replika av Pelle som skulle produseres i Litauen. Gjennom flere år utarbeidet de tegninger, kostnadsanalyser og samlet inn omtrent 1 million kroner i «folkekapital», i tillegg til å prøve å finne sponsorer fra næringslivet.

I 2016 kom gjennombruddet

Det begynte å sirkulere rykter om at stiftelsen kunne overta Pelle. Allerede i mars var en delegasjon på plass for å besiktige båten på Rykkin, og styret besluttet å avbryte replika-prosjektet for å forhandle om kjøp av Pelle.
Overdragelsen fant sted 11. juli 2017, og Riksantikvaren var med på befaring i august. Den 5. desember 2017 var DS Pelle på vei hjem til Arendal, etter 53 år borte. Dette var en stor dag for alle som hadde jobbet så hardt for saken.


Eikevoll, Terjesen, Stornæs-Nilsen fra D/S Pelle og   Arne Øistein Holm fra Stiftelsen Norsk Fartøyvern ved overdragelsen av DS Pelle. 

Restaurering ved Bredalsholmen Dokk- og Fartøyvernsenter i Kristiansand

Det var ikke mye igjen av båten, og et formidabelt restaureringsarbeid måtte gjøres. Pelle fikk fornyet status som vernet skip i juni 2018. Etter en periode i Arendal ble Pelle flyttet til Bredalsholmen Dokk- og Fartøyvernsenter i Kristiansand, som siden 1996 har vært et nasjonalt fartøyvernsenter for verneverdige fartøy bygget i stål. Her bruker de gamle håndverksteknikker og tørrdokk, og verftet samarbeider med Riksantikvaren. Restaureringen av skroget til Pelle foregår nå, og arbeidet med å skifte ut plater i skroget er i gang. Dette er en tidkrevende og omfattende prosess.

Fra restaureringsarbeidet ved Bredalsholmen hvor de skifter ut plate for plate i skroget.

Maskin, kjele og styremaskin

Maskinen som har stått på Teknisk Museum er i forbløffende god stand. Restaureringsarbeidet pågår hos en erfaren fagmann på Fevik. Dessverre ligger kjelen og styremaskinen på bunnen av Oslofjorden, og det har ikke lykkes å finne disse. I stedet har man funnet tilsvarende deler i Finland, som nå er til restaurering på Bredalsholmen. Mange deler ble opprinnelig deponert på Norsk Teknisk Museum, og dette ble godt dokumentert.

Motor, dampkjele og styremaskin er under restaurering.

Videre restaurering i Risør

Når skroget er ferdig restaurert på Bredalsholmen, skal det flyttes til Risør Trebåtbyggeri for restaurering av interiør og overbygg. Planleggingen og forberedelsene er allerede i gang.

Økonomi

Fra 2007 til 2015 ble det samlet inn omtrent 1 million kroner til Pelle-prosjektet. Ca. 300.000 kroner har gått til å betale verftet i Klaipeda som startet på replika-prosjektet, samt produksjon av bøker, modeller og drift av stiftelsen. I dag er det ca. 500.000 kroner igjen på kontoen. Stiftelsen har også et lager av bøker og diverse rekvisitter til salgs, og Stiftelsestilsynet samt revisor har et ansvar for oppfølging. I 2019 mottok stiftelsen 150.000 kroner fra fylkeskommunene til flytting, prosjektering og planlegging. I 2021 fikk stiftelsen 1.000.000 kroner til restaureringsarbeidet, fordelt på 2023 og starten av 2024.

Hva vil det koste å bli ferdig?

Det omfattende restaureringsarbeidet har en betydelig kostnad. Skroget alene er estimert til 14 millioner kroner, mens trearbeidet i Risør vil beløpe seg til over 6 millioner. I tillegg kommer kjele- og reparasjonsarbeid til 1,4 millioner, så vi snakker totalt om over 21 millioner kroner før båten kan seile igjen.

Flere tiltak for å samle inn midler

Stiftelsen trenger all støtte de kan få for å sikre at restaureringsarbeidet går fremover i et fornuftig tempo. Foruten statlig støtte, selges bøker og rekvisitter, samt «biter» fra båten. Bedrifter har også mulighet til å sponse en «plate» fra skroget for å bidra.

Sertifiseringen er i gang

Sertifiseringen er i gang
DS Pelle ble offisielt registrert i skipsregisteret 17. oktober 2023. Båten vil ikke settes inn i passasjertrafikk i faste ruter, men vil fungere som en museumsbåt brukt ved spesielle anledninger, og sikkert bli et populært objekt for firmaturer og lignende på byfjorden.

Vi er imponert over den innsatsen som har blitt lagt ned gjennom mange år for å få DS Pelle tilbake til byen! En stor takk til Svein Eikevoll for et engasjerende foredrag.

Vil du lese mer om prosjektet, kan du besøke nettsiden til stiftelsen.
https://www.dampbaatenpelle.no/