Havnefogd Rune Hvass på besøk.
Den første tirsdagen i april fikk vi besøk av havnefogd Rune Hvass på Fengselshotellet. Han ga oss en oppdatering om havnen og alle de spennende aktivitetene som pågår og planlegges. Mye av fokuset var rettet mot havnen på Eydehavn og utviklingen der knyttet til batterifabrikken Morrow og det økende behovet for å frakte varer til og fra Europa i den sammenheng.
Mangfoldige oppgaver
Arendal Havn KF eies av Arendal kommune og har ansvaret for flere områder. Arendal Fiskemottak er et av områdene. Arendal Cruise Terminal er en annen virksomhet som hører til under Arendal Havn. Hvert år er det over 2100 cruiceskip som anløper norske havner, deriblant Arendal. Dette betyr besøk av mange turister og økte inntekter for lokalsamfunnet. Arendal gjestehavn og ulike småbåthavner er også under Arendal Havn, viktige både for fastboende og turister. I tillegg har Arendal Havn ansvar for Sandvigodden tankanlegg på Hisøy, samt alle fergeleier og gamle dampskipsbrygger i byen. I dag omsetter Arendal Havn for 60 millioner kroner, har 15 ansatte og håndterer omtrent 1 000 000 tonn gods.
Viktig for Arendals historie
Sjøen og havnen har alltid hatt en sentral rolle i Arendal. Allerede i 1528 ble Arendal nevnt i nederlandske tollpapirer. I 1884 var Arendal Norges ledende sjøfartsby med 500 registrerte skip. De siste årene har Arendal Havn opplevd betydelig vekst i godsmengde og omsetning hvert år siden 2008. Havnen drives kommersielt og mottar ingen støtte, men er en viktig aktør for næringslivets logistikkbehov. Arendal Havn har vært avgjørende for etableringen av Morrow Batteries i Arendal.
Store planer fremover
Dersom utviklingen med batterifabrikken og tilknyttede næringer fortsetter som planlagt, vil mengden gods øke betydelig og havnen vil spille en viktig rolle i regionens utvikling. Målet for Arendal Havn er å gi næringslivet i regionen konkurransedyktige fordeler innen transport og logistikk. Da Morrow valgte Arendal, var tre avgjørende faktorer medvirkende: Grønn kraft fra Bøylefoss som allerede hadde linjer ned til Eydehavn, ferdig regulerte næringsområder og nærheten til havnen på Eydehavn.
Om alt utvikler seg som tenkt rundt Morrow vil det bety mye for Arendal og distriktet. Nesten 7000 nye arbeidsplasser og en tredobling av godsmengden som skal fraktes til og fra Arendal Havn på Eydehavn.
Grønn utvikling
EU`s krav og forordninger vil føre til betydelige endringer i transportsektoren. Det stilles krav om 55% reduksjon i utslipp innen 2030, noe som vil kreve overgang til andre drivstofftyper for skip, lavere fart, dyrere transport og mindre rekkevidde. Arendal Havn vil derfor være en viktig ressurs for næringslivet i regionen på grunn av lokaliseringen og nærheten til Europa. Tenkt etablering av ammoniakkfabrikk i nærhet til havneområdet vil bety at skip kan bunkre drivstoff der de laster og losser.
Det vil skje mye i de neste 5-6 årene
I masterplanen til Arendal Havn frem mot 2029 er det flere planlagte tiltak frem mot 2030. Det er blant annet planer om å etablere en ammoniakkfabrikk som skal produsere drivstoff til skip, samt utvikle havnen til en kontainerhavn med ny dypvannskai og godsterminal. Frem mot 2026 vil det også jobbes med å implementere alternativt drivstoff, våtbulk-kai, landstrøm, 1100 meter dypvannskai og ny vei fra Eyde Industripark. Utviklingen vil tilpasses i takt med utviklingen rundt Morrow og næringsparkene i området.
Du kan lese mer om Arendal Havn og masterplanene på https://arendalhavn.no/
Det skal bli spennende å følge utviklingen til havnen i tiden som kommer. En stor takk til Havnefogd Rune Hvass for at han tok turen til oss denne kvelden.