Sjøfolk fra Arendal i utenriksfart – Gunnar Molden

Tirsdag 5.oktober hadde vi besøk av Gunnar Molden som holdt foredrag om sjøfolk fra Arendal og omegn som tok hyre på skip som gikk til Afrika, Asia og Amerika på 1700 tallet. Et foredrag som passet godt inn i rekken av foredrag vi har hatt i forbindelse med byjubileet! 

Gunnar Molden har vært historiker ved Næs Jernverksmuseum, Tvedestrand. Arbeidet tidligere som arkivar ved Aust-Agder-Arkivet, Arendal.  Han er utdannetvCand.philol. med hovedfag i historie, Universitetet i Oslo.
 
Har skrevet bøkene Seilskutebyen Arendal og Tromøyfolk gjennom tidene, 1-2. Han har publisert en rekke artikler om historiske emner. Har vært redaktør for Aust-Agder-Arv og jernverksmuseets tidsskrift FORTUNA.

Han er spesielt interessert i perioden 1500-1900 og hvordan "det moderne samfunnet" utviklet seg. Han har forsket mye på Sørlandets historie, men er også veldig interessert i globalhistorie og europeisk kulturhistorie.

Sjøfartsby og mange sjømenn
Arendal har en lang historie som sjøfartsby. På slutten av 1800-tallet var Arendal en av Norges største og rikeste sjøfartsbyer, med nærmere 500 registrerte skip. Byens næringsgrunnlag var handel og sjøfart, som var basert på tømmerfløting, skipsbygging og jerngruver.

Fra oppdagelse til kolonisering og slavehandel
Gunnar Molden tok oss med på en spennende historie fra 1400 tallet og utover, hvordan Henrik sjøfareren utforsket Afrikas vestkyst, Columbus seilte til Amerika og Vasco Da Game reiste til India. På 1600 tallet og utover ble etablert en rekke handelskompanier. Noen ble drevet til langt ut på 1800 tallet. Kolonisering, slavehandelen og trekantfarten er et faktum. Det Vestindisk-Guineisk kompani og flere andre drev såkalt trekantfart. De dro fra Europeiske havner med varer til Afrika, kjøpte slaver, fraktet dem til vestindiske øyer for salg og hadde med seg varer tilbake til Europa.


Datidens felles arbeidsmarked for sjøfolk

Vårt distrikt hadde mange sjømenn. Det som kanskje ikke er kjent at mange av disse tok hyre ikke bare på skip hjemmehørende i Arendal, men dro til Danmark, England og Nederland og tok hyre for å søke lykke andre steder. En kan si at det allerede den gang var et felles europeisk arbeidsmarked for sjømenn. På 1700 tallet tok sjøfolk fra Arendal og omegn også hyre på skip som gikk til Afrika, Asia og Amerika. Gunnar viste oss gamle dokumenter som viste at sjøfolkene blant annet kom fra steder som Skare på Tromøy og Mærdø.

Det er ingen tvil om at noen av sjøfolk fra vårt distrikt som tok hyre på utenlandske skip også på denne måten var med i slavehandelen. På slaveskipet Fredensborg som forliste på utsiden av Tromøy var matros Cristian Runge fra Narestø. De fleste som sjøfolkene var vanlige mannskaper. Noen ganske få klarte å få en høyere posisjon og ble offiser eller kaptein. Zacharias Allewelt fra Mærdø Gård hadde 12 reiser fra 1704 til 1745. Han var kaptein og ble velstående. Flere av reisene hans var trekantreise Europa – Afrika – Amerika.

Det samme gjelder Peder Larsen Brinck Tangen, eier av Langsæ i 1752. Birger Dannevig skriver følgende i 
«Arendal Gjennom tidene»

«Da Peder Larsen Brinck Tange kom hjem til Arendal i 1751 for å overta sine eiendommer, hadde han – i følge egne nedtegnelser – gjennom fire år seilt som overstyrmann på kysten av Guinea og Vestindia» Etter så lang tid på denne rute må han nødvendigvis ha seilt med et av de store kompaniskip og stiftet bekjentskap med den sorte uhyggelige menneskelast»

Vi takker Gunnar Molden for et engasjerende og spennende foredrag.